بیش از 10 سال به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و تجاری خود برسند. مکس بیز یک آژانس مشاوره ارزش محور است.

گالری

اطلاعات تماس

051-12345678

ایران، خراسان رضوی

maxbizz@mail.com

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک (Siderise)

یکی از نماهای مدرن امروزی که بیشتر در ساختمان های بزرگ کاربرد دارد نمای کرتین وال میباشد. نمای کرتین وال جزء دسته‌بندی نماهای خشک و نماهای تهویه شونده به شمار می‌رود، که به علت زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نسل قبل از نمای کرتین وال، نمای فریم لس روی آهن نام داشت. در این نسل، با نصب سیستم فریم لس روی آهن، مشکلات متعددی از نظر آب بندی و هوابندی به وجود می‌آمد.

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)
سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)

در نمای کرتین وال ، سنگینی حاصل از وزن شیشه‌ها و بار انرژی‌های حاصل از باد، طوفان و بارندگی‌ها، معمولا متوجه پوسته خارجی نمای ساختمان می‌شود و متوجه خود ساختمان نخواهد بود و همچنین به دلیل سرعت بالای اجرا و مجزا بودن بار سازه از نما و کاهش بار مرده ساختمان که باعث مقاومت بیشتر سازه در برابر زلزله میگردد ، استفاده از این نوع نما بیش از پیش مورد توجه مهندسین عرصه ساختمان سازی قرار گرفته است.

یکی دیگر از خواص نماهای کرتین وال جابه جایی نما نسبت به سازه در اثر فشار باد و زلزله و دما و … میباشد.

به واسطه این ویژگی ذکر شده و همچنین جدا کردن وزن و رفتار نما از سازه ، نمای کرتین وال باید مقداری از سازه فاصله داشته باشد تا بتواند ویژگی های خود را حفظ کند.

استفاده از این نوع نما در کنار مزیت های ذکر شده ، دارای نواقصی نیز میباشد که میتوان به فاصله بین اسلب کف و نمای کرتین وال و همچنین فاصله بین دیوارهای برشی و نمای کرتین وال اشاره نمود که باعث به وجود آمدن نقاط ضعف در برابر حریق میگردد که در صورت آتش سوزی در سازه مذکور از این فواصل دود و آتش به سرعت خود را به زون های حریق بعدی منتقل کرده و خسارات مالی و جانی فراوانی به بار می آورد.

به منظور جبران این ضعف دیتیل های مختلفی در سراسر دنیا ارائه و اجرا شده است. پر تکرار ترین دیتیل اجرای آتشبند و دودبند که در کشور ما رواج دارد ، اجرای ورق های گالوانیزه در بالا و پایین اسلب کف به همراه پشم سنگ و رنگ و ماستیک ضد حریق به همراه اتصالات صلب با پیچ به نمای کرتین وال و اسلب کف میباشد.

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)
سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)

لازم به ذکر است علم فایراستاپ بر پایه آزمایش دیتیل پیشنهادی با حجم و شرایط مشابه کارگاهی به همراه متریال مربوطه در آزمایشگاه های معتبر جهانی استوار است تا بتواند پیش بینی دقیقی از رفتار سازه در زمان حریق ارائه نماید تا بتوان در رابطه با زمان مقاومت سازه در برابر حریق تصمیم گیری نمود و سیستم کنترل حریق و دود مناسبی را برای سازه در نظر گرفت تا به صورت یکپارچه تمام سازه تا زمانی مشخص و مورد انتظار مقاومت داشته باشد.

در آتشبند و دودبند نمودن یک مقطع باید به چند پارامتر توجه ویژه داشت از جمله :

  1. عدم تخریب کلی دیتیل و مقاومت در طول زمان پیش بینی شده در مواجهه با آتش
  2. عدم به وجود آمدن روزنه در مقطع که به واسطه آن آتش و دود به صورت مستقیم از زون در معرض حریق به زون امن منتقل نگردد. (Integrity)
  3. عدم انتقال دمای بالای 180 درجه از سطح در معرض آتش به سطح امن ، که در صورت انتقال باعث بروز آتشسوزی متریال های قابل اشتعال مانند پرده و فرش و موکت و چوب و …. میگردد. (Insulation)

دیتیل دودبند با ورق گالوانیزه و متعلقات به چند دلیل نمیتواند نیازهای مورد انتظار در مواجهه با آتش برآورده سازد :

  1. استفاده از ورق گالوانیزه که در دمای بالا کم کم تغییر شکل داده و مقاومت خود را از دست میدهد و هر آنچه که بر روی آن قرار دارد قابلیت مورد انتظار خود را از دست میدهد و باعث نقض Integrity میگردد.
  2. استفاده از پیچ ها و بولت ها که به صورت صلب ورق های گالوانیزه را به اسلب کف و شدوباکس اتصال میدهد که در طول زمان باعث به صدا افتادن شدوباکس میگردد.
  3. ورق گالوانیزه به واسطه خاصیت ذاتی خود نمیتواند جابه جایی سازه را تحمل کند.
  4. ورق گالوانیزه به واسطه خاصیت فلزی بودن خود ، هادی گرما بوده و به سرعت دمای سطح در معرض آتش را به سطح امن منتقل کرده که باعث نقض Insulation میگردد.
  5. به دلیل اتصالات صلب و افزایش طول ورق گالوانیزه به دلیل بالا رفتن حرارت و خاصیت فلزی بودن آن ، باعث به وجود آمدن پیچیدگی و تغییر فرم ورق و باز شدن درزها و در پی آن انتقال دود و آتش به زون بعدی میگردد.
  6. به دلیل استفاده از چند محصول با رفتار متفاوت در مواجهه با آتش به صورت همزمان و میزان مقاومت و لایف تایم متفاوت هر کدام از محصولات و همچنین خطای انسانی در اجرای هر کدام از این مجموعه ، استفاده از این سیستم ریسک بسیار بالایی دارد.

و …

برای رفع مشکلات فوق محصولی کاملا تخصصی جهت پر کردن فضای پر خطر بین اسلب کف و نمای کرتین وال توسط شرکت Siderise انگلستان طراحی و در آزمایشگاه های بین المللی تست شده و دارای تاییدیه های بین المللی میباشد که میتوان برآورد دقیقی بر پایه آزمایش های صورت گرفته ، جهت میزان مقاومت دیتیل در برابر آتش و دود انتظار داشت.

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)

یکی دیگر از ویژگی های سایدرایز خاصیت انعطاف پذیری بالای آن است که میتواند بدون ایجاد مشکل برای شدوباکس ، جا به جایی های سازه را به صورت ایده آل خنثی کرده و آتش بندی و دودبندی ویژه ای را تا 180 دقیقه ارائه نماید.

در شکل های زیر پنل های سایدرایز را در حال تست در آزمایشگاه های بین المللی مشاهده میکنید.

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)
سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)
سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)

یکی دیگر از مشکلات آتشبندی و دودبندی نمای کرتین وال در بخش دیوار برشی میباشد که باید در فاصله بین دیوار برشی و نمای کرتین وال ، تهویه هوا صورت پذیرد تا رطوبت پشت نما محبوس نشده و باعث آسیب زدن و سازه و نما نگردد.

در صورت اجرای دودبند به شیوه سنتی ، مجبور به مسدود کردن مقطع به طور کامل میشویم که جلوی تهویه را گرفته و باعث آسیب به نما میگردد.

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)

شرکت سایدرایز به صورت تخصصی محصول ویژه دیگری برای این مقاطع طراحی و پیشنهاد میدهد که نیازی به پوشش کامل مقطع نمیباشد و تهویه صورت میگیرد. به این صورت که روی پیشانی پنل های سایدرایز یک نوار منبسط شونده پایه گرافیتی نصب شده که با نما فاصله چند سانتی متری داشته که تهویه صورت میگیرد و در زمان حریق منبسط شده و مقطع را کامل میبندد و آتشبند و دودبند کاملی را ارائه میدهد.

سیستم آتشبند و دودبند نمای Curtain Wall به روش خشک ( Siderise)

تهیه و تنظیم : آرش ستوده – بخش فایراستاپ شرکت پوشش گستر قشم (نماینده رسمی شرکت Siderise در ایران) www.Siderise.com    www.pusheshgostar.com   021-4275

نویسنده

ادمین

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *